Verslag WRITERSROOM 25 november 2019

WRITERSROOM

De 4e editie van de WRITERSROOM in Theater Bellevue was een avond met heerlijke filmplannen, getalenteerde makers, vurig gespeelde scènes en een publiek vol professionals. Twee van laatstgenoemden openden de avond in een gesprek met presentator Yahmani Blackman: Suzanne Kunzeler (netmanager NPO3 en genre-coördinator Drama bij de NPO) en Antoinette Beumer (regisseur, schrijver en hoofd ontwikkeling bij Videoland). Zij kwamen vertellen over de mogelijkheden die hun organisaties bieden aan nieuwe talenten. Kwamen ze hier misschien ook om te scouten? vroeg Yahmani. “Nou ja, als er iets gigantisch goeds bij zit, is het natuurlijk leuk dat wij op de eerste rang zitten en er misschien om mogen vechten,” aldus Suzanne. #goals.

De eerste deelnemer was Fadua El Akchaoui, die drie scènes presenteerde uit haar familiedrama Monster aan zee. In deze film wordt een psychotische jongen gedwongen opgenomen. Het zet de relaties met en tussen zijn moeder en twee zussen op scherp. Acteurs Ilias Addab, Nora El Koussour, Soumaya Ahouaoui en Ellen Goemans speelden ontroerende scènes met een vleugje zwarte humor. Fadua gaf aan dat ze nog met het perspectief worstelt: moet ze een of twee personages kiezen, of kan ze het verhaal misschien toch vanuit alle karakters vertellen? Het publiek had hier heldere ideeën over, al liepen de meningen uiteen. Maar, zoals ten slotte werd opgemerkt: het is duidelijk dat Fadua’s hart bij alle karakters ligt. Zij kan al hun perspectieven kiezen, als ze ze maar goed genoeg kent. 

Hierna was het de beurt aan Yücel Kopal met Panna’s & paper, een humoristische dramaserie over drie vrienden die via voetbal hun achterstandswijk hopen te ontvluchten. Ilias Addab, Kendrick Etmon en Joes Brauers speelden een humoristische scène waarin de vriendschap goed voelbaar werd, en er ook subtiel gehint werd naar enkele backstories. Het smullende publiek mocht adviseren over de lengte en hoeveelheid van de afleveringen. Yücel werd bovendien opgeroepen om ook voor theater te gaan schrijven, wat hij beloofde meer te gaan doen.

De afsluitende pitch was voor Porte bagage van Abdelkarim en Asma El-Fassi. In deze roadmovie stappen acht leden van een ‘oer-Hollandse Marokkaans familie’ net als vroeger nog eens in een busje om de droom van de pater familias in vervulling te laten gaan: te remigreren naar Marokko. Dat de man die ze wegbrengen aan het dementeren is, zal de reis in deze film op zijn minst interessanter maken. Het plot is nog niet uitgedacht, maar geadviseerd werd om nu eerst de personages uit te werken. Ook werd de makers aangeraden groot te dromen met een internationale coproductie met Frankrijk, België en Marokko.

Hierna was het tijd voor de after-borrel in café de Smoeshaan. Er is nog lang nagepraat en we hebben enkele telefoonnummers uitgewisseld zien worden. Of Suzanne Kunzeler en Antoinette Beumer nog gevochten hebben om de deelnemende makers? Daar zijn geen getuigen van. Maar zoiets wordt dan ook op straat uitgemaakt, toch?

WRITERSROOM 4 werd geregisseerd door Abdel Daoudi en de pitchondersteuning werd gegeven door Gwyneth Sleutel. Het evenement kwam mede tot stand dankzij Theater Bellevue, het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Prins Bernhard Cultuurfonds, het Lira Fonds en de DAFF (Dutch Academy For Film). Speciale dank gaat uit naar de DAFF-leden die inhoudelijke ondersteuning hebben verleend aan de deelnemers. 



WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien