Verslag Writersroom 24 juni 2019

Terwijl de thermometer buiten 34 graden aangaf en de rest van Nederland op het strand of bij het zwembad lag, was er een groep bikkels die zich op maandag 24 juni richting Theater Bellevue begaf. Want hier vond de derde editie van WRITERSROOM plaats! 

In een tot de nok toe gevulde zaal, vol met professionals en andere film- en theaterliefhebbers, presenteerden drie verschillende makers(teams) hun script in ontwikkeling. De toon werd gelijk goed gezet door presentatrice Fadua El Akchaoui, bekend van onder andere de theatervoorstelling Melk & Dadels. Binnen een mum van tijd had ze de zaal aan het lachen en was het ijs gebroken. WRITERSROOM kon van start! 

Net als vorige keren lagen er op de stoelen van alle aanwezigen een pakketje gevuld met lekkere snacks, zoals een gelukskoekje, noga en dadels. Natuurlijk ontbrak ook het welbekende feedback-bord met de gekleurde post-its niet, want het publiek moet aan het werk! 

alinea-3-2 alinea-3

Het eerste script was van Ahmet Polat. Een bijzonder multidisciplinair project genaamd ‘De Bastaard’. Ahmet (zelf kind van een Turkse vader en Nederlandse moeder) leidt zijn project in met een prachtige intro over opgroeien als bastaardkind, opgevoerd door acteurs Ziggy Knel en Arman Tarhan. 

Ahmet licht het gevoel toe dat hij ervaart als man met een biculturele achtergrond. Voor zijn project zal hij binnenkort, samen met acteur Rashif El Kaoui, afreizen naar Marokko om daar op zoek te gaan naar het verhaal achter Rashif zijn vader. Deze reis wordt vastgelegd als documentaire en zal vervolgens als inspiratiebron dienen voor een theaterstuk. Het publiek krijgt alvast een voorproefje in de vorm van een gedramatiseerde dialoog tussen Ahmet Polat en Rashif El Kaoui, wederom gespeeld door Ziggy Knel en Arman Tarhan. Tarhan sluit het geheel af met een intiem monoloog over moeders, die stilletjes hun rol vervullen, zonder erkenning.

alinea-5 alinea-5

Ahmet zijn vraag aan het publiek is of het gesprek interessant wordt gevonden. Onder begeleiding van een muziekje begint het feedbackmoment: iedereen mag zijn of haar antwoord opschrijven, plus eventuele eigen aanvullingen. De feedback is verdeeld: men is lovend over het multidisciplinaire karakter maar er is kritiek op het ontbreken van vrouwelijke perspectief in het geheel.

Het tweede script ‘Wolkenhuis’ is van makers Sun Li & Tjyying Liu die hun verhaal beginnen met persoonlijke anekdotes die meteen de toon neerzetten. Acteurs Lucien Rentmeester en Bo Bojoh vertolken het script. In een fragmentarische sequentie nemen de makers het publiek mee in de wereld van Acht, die klaar staat voor zijn vertrek naar China als correspondent, maar zijn dementerende moeder niet alleen achter kan laten. Subtiele, komische elementen zorgen ervoor dat het schrijnende verhaal licht aanvoelt. Acht besluit uiteindelijk om in Nederland te blijven om voor zijn moeder te zorgen, maar doet ondertussen net alsof hij vanuit China werkt voor de krant.

alinea-7 alinea-7-1

Het is tijd voor feedback! Sun en Tjy vragen wat het publiek verrassend vond aan de scene en hoe ze denken dat het verhaal af zal lopen. Terwijl het publiek druk bezig is met het opschrijven van de feedback, zet Fadua het team van ROSE stories aan het werk: het hele publiek een glaasje water, want ondanks de airco is het warm in de zaal! De feedback is positief: het publiek voelt mee met moeder en zoon. De scène is pakkend en treffend. Wel zijn er stemmen die vinden dat de focus teveel ligt op de moeder, terwijl de zoon zichzelf flink in de nesten werkt.

alinea-3-2 alinea-3

Het laatste script is van de maker Shenin Lebrun die, samen met regisseur Shariff Nasr, het concept ‘Picture Perfect’ toelicht. ‘Picture Perfect’ gaat over de Turks-Nederlandse Yasmin, een bevlogen dertiger die ontdekt dat ze nog maar weinig eicellen over heeft. Ze besluit om Bewust Alleenstaande Moeder (BAM) te worden, met alle gevolgen van dien. Na een vlotte pitch waarin zowel Shenin als Shariff hun persoonlijke visies delen op het perfecte plaatje delen, kijkt het publiek naar hun uitgewerkte scene: Het broertje van Yasmin ligt in het ziekenhuis door een scooterongeluk. De vader, die onderweg is naar het ziekenhuis mag niks afweten van het feit dat het zijn eigen schuld is geweest, net als dat hij niet mag weten dat Yasmin ervoor gekozen heeft om BAM te worden. Maar zoals het vaker gaat met geheimen, ze komen altijd uit… De scene wordt vertolkt door Evrim Akyigit, Ergun Simsek, Toprak Yalciner en Harun Balci.

alinea-5 alinea-5

Het laatste feedbackmoment breekt aan. Shenin vraagt het publiek met welke woorden ze de serie zouden omschrijven. De feedback is positief, mensen vonden het grappig en herkenbaar! Een en al lof voor deze scene! Het is de hoogste tijd voor een verkoelend drankje in het cafe!

alinea-10-1

Met een goed gevoel kijken we terug op de derde editie van WRITERSROOM. Een groot compliment voor alle makers en acteurs, Fadua en natuurlijk het publiek! De makers hebben een hoop feedback om mee aan de slag te gaan! Tot de volgende editie! 

 



WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien