Verslag Writersroom op zondag 28 mei 2017

Voor een goed script heb je vier dingen nodig: ruimte, tijd, vertrouwen en humor. Ruimte om nieuwe dingen te proberen, tijd om te experimenteren en op je bek te gaan, vertrouwen van de mensen om je heen die je weer overeind helpen en humor om missers te relativeren. Op dit principe is Writersroom op zondag gefundeerd, een middag waarin makers hun script in ontwikkeling presenteren aan een publiek van liefhebbers en vakmensen.

Afgelopen zondag 28 mei was de eerste editie van Writersroom op zondag. De zaal was goedgevuld, ondanks het warme weer, en de sfeer was geweldig. Humor en vertrouwen waren ruimschoots aanwezig. Deze toon wist presentatrice Samora Bergtop (o.a. bekend van de serie Parels & Zwijnen) vanaf het begin neer te zetten. Zij begon de middag met een spontaan ‘Oprah-momentje’, waarbij het publiek onder de stoel een pakketje vond: een whiteboard en een doosje gevuld met pennen, post-its en wat ‘sugar for the mind’. De benodigdheden voor een interactieve middag!

Het eerste filmscript is van makers Beri Shalmashi en Willem Capteyn: de boekverfilming van Het huis van de Moskee van Kader Abdolah. Beri leidt het verhaal in onder begeleiding van Iraanse muziek en zet hiermee direct de sfeer. Het is een intrigerend verhaal over een Iraanse familie ten tijde van de Iraanse Revolutie in 1979. De beklemmende sfeer wordt voelbaar wanneer de acteurs Saman Amini, Sachli Gholamalizad en Gonca Karasu beginnen te spelen. De scène waarin de jonge Iran in de binnenplaats een lied zingt voor de vurige imam waarmee zij moet trouwen, bezorgt iedereen kippenvel.

Onder begeleiding van een vlot muziekje begint het ‘post-it moment’: iedereen mag opschrijven wat zij van de scènes vinden. De feedback is positief, veel mensen zagen het helemaal voor zich en de dynamiek tussen de personages was sterk. De vraag waar de makers mee aan de slag gaan is in welke taal het uiteindelijk gemaakt zal worden.

Het tweede script Drag is van de makers Tofik Dibi, Carmen Felix en Sander Roks. Acteurs Bartho Braat, Mandela Wee Wee en Sjoerd Vrins vertolken het script. Deze televisieserie gaat over een man die zijn gezin verlaat, om in Amsterdam een nieuw leven te beginnen als drag queen. Nadat hij door een diep dal ging, is hij nu klaar om met zichzelf in het reine komen. Het is een humoristisch script dat speelt met stereotypes van homo’s, Marokkanen en burgerlijke provinciaaltjes. Er wordt veel gelachen om de gênante en komische situaties.

Na een tweede ‘post-it momentje’ blijkt het publiek niet onverdeeld enthousiast. Iemand noemt het script plat en heeft het gevoel dat dit verhaal al vaker is verteld. Een ander vindt de platte humor juist verfrissend. Tofik zegt de platheid in te zetten om realistische situaties en mensen neer te zetten. Dit is hoe mensen in het dagelijks leven praten. Hij wil een universeel verhaal vertellen over échte mensen. Hier blijkt hoe lastig het is om stereotypes op een gelaagde manier te weerleggen, zonder de humor te verliezen.

Het derde script Meskina (‘zielepiet’ in het Marokkaans) is bedacht door Chafina Bendahman en Soundos el Ahmadi en geschreven door Tofik Dibi, Don Duyns en Pepijn Moors. Meskina gaat over de 33-jarige Layla die net een pijnlijke scheiding achter de rug heeft en al haar hoop in het vinden van een nieuwe liefde heeft opgegeven. Daarom besluit ze haar lot in de handen van haar moeder te leggen, die een man voor haar uit mag zoeken.

Cabaretier Soundos El Ahmadi en actrices Kyra Bououargane, Rachida Laallala en Fadua El Akchaoui brengen de scènes uit het script tot leven. Vooral de druk bellende moeders die de ideale man voor Layla zoeken, leiden tot veel hilariteit. Het publiek is te spreken over de afwisseling tussen de moeders en het conflict tussen de zussen. Iemand suggereert om er een serie van te maken, in plaats van een film. Een punt dat de makers zeker mee gaan nemen. “We maken gewoon eerst een film en daarna een serie!” grapt Soundos.

Wij zijn erg trots op deze eerste editie van Writersroom op zondag en we kijken nu al uit naar de volgende editie! Een groot compliment voor alle acteurs, die een mooie tussenweg hebben weten te vinden tussen theater en film. Het is zeker niet gemakkelijk om een film- of televisiescript op het toneel over te brengen. De makers zijn naar huis gegaan met een groot bord vol met post-its. Er is ontzettend veel meegedacht door het publiek en de makers hebben een hoop om thuis over na te denken. Tot de volgende keer!

 


 

Deze eerste editie van Writersroom op zondag
werd mede mogelijk gemaakt door:


 

Bekijk ook:

 

Writersroom

Evenement




WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien