Ontmoet de makers van WRITERSROOM

kopie-van-zonder-titel-2

VERA MORINA,  studeerde Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Daar werd ze opgeleid om te schrijven voor toneel en scenario. 

“Mijn werk gaat altijd over personages die worstelen met hun afkomst, seksualiteit of identiteit. Ze weten niet in welke wereld ze thuishoren, aan welke cultuur ze loyaal moeten zijn, of ze uit de kast kunnen komen of niet. En omdat ik Kosovaar ben, is oorlog vaak een thema in mijn werk. Op de achtergrond is er bijna altijd een oorlogssituatie, of oorlogstrauma, aanwezig. In mijn pitch voor ROSE stories voerde ik een bicultureel, biseksueel personage op in een wereld die zowel haar afkomst als haar seksualiteit onderdrukt. Ze wilt strijden voor gelijkwaardigheid, maar heeft het gevoel dat ze maar voor 1 deel van haar identiteit kan vechten. Dat leidt tot een interne strijd. De ene helft in haar pleit ervoor dat ze loyaal moet zijn aan haar afkomst, de andere helft vindt dat ze die loyaliteit moet tonen aan haar seksualiteit, en die twee helften gaan in gevecht met elkaar.”

“Wanneer ik met sommige niet-biculturele mensen en -makers praat over mijn teksten, moet ik me in eerste instantie verhouden tot de “autochtone heteronorm”. Dat zorgt ervoor dat er opeens een nadruk op mijn stukken ligt dat mijn personages niet voldoen aan de norm, en dat ze daardoor “uitgelegd” moeten worden omdat ze “anders zijn”. Bij de samenwerking met ROSE stories mocht de wereld zoals ik die zie, een biculturele queer wereld, eindelijk de norm zijn.”

“In dit traject ben ik gecoacht door Liet Lenshoek, zij drukte mij ook op het hart dat ik mijn personages niet uit hoefde te leggen in het stuk, maar ze gewoon op kon voeren, zonder rekening te houden met een “witte norm”. Ze zei: durf maar groots te denken, durf maar ambitieus te zijn.

Voor mij is het heel waardevol om mensen te ontmoeten uit het vak die dezelfde thema’s belangrijk vinden. Bij ROSE stories voelde ik meteen dat mijn personages welkom waren, dat het verhaal logisch werd gevonden. Het was gelijk: let’s go. Dat vond ik heel nice. Tijdens de repetities hoorde ik de regisseur de acteurs regie-aanwijzingen geven en subtekst ontdekken, het is een bijzonder gevoel als je teksten begrepen worden.”

“Samenwerken met ROSE stories voelt als een grote vrijheid na vier jaar toneelschool. Ik zat in een grotendeels autochtone klas, met mensen die al veel verstand hadden van toneel en schrijven. Een lange tijd dacht ik dat ik op hen en op mijn docenten moest lijken om een goede schrijver te worden en welkom te zijn in de theaterwereld. Ik begon mijn identiteit te verbergen of om te vormen omdat ik dacht dat dat moest. Nu ik van de opleiding af ben, probeer ik dat weer terug te buigen.”

Op het moment schrijft VERA MORINA aan een podcast-serie bij Toneelgroep Oostpool en werkt ze aan voorstellingen bij Theater Bellevue en de Toneelmakerij. 

Vera heeft meegedaan aan de theatereditie van Writersroom op 7 december 2020 in Theater de Bellevue.

Interview Florence van de Haar

 

 

 



WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien